کارخانجات نوآوری یا استارتاپ استودیو چیست؟
بطور خلاصه استارتاپ استودیو مرکزی است که با تأمین نیروی انسانی و مالی، به طور پیاپی استارتاپ خلق میکند.
به طور دقیقتر یک استارتاپ استودیو کارهای زیر را انجام میدهد:
- مرکز
استارتاپ استودیو یک پروژه کارآفرینی با چشمانداز، همبنیانگذاران، تیم، استراتژی و سرمایه است که هدف آن توسعه این داراییها میباشد. این به معنای مستقل بودن استارتاپ استودیوهاست؛ بنابراین نباید با سایر مراکز نوآوری که توسط شرکتهای بزرگ یا دولت شکل میگیرند، اشتباه گرفته شوند.
- تأمین نیروی انسانی و مالی
یکی از اساسیترین ویژگیهای یک استارتاپ استودیو است. تأمین هر آنچه برای به تحقق پیوستن یک ایده نیاز است. به طور کلی میتوان آن را به دو بخش تأمین نیروی انسانی و تأمین مالی استارتاپ تقسیم کرد. میتوان گفت که استارتاپ استودیو تنها مرکزی است که چنین ویژگی دارد.
- خلق استارتاپها
استارتاپ استودیو با خلق ایده و مدل کسبوکار (Business Model) جدید، استارتاپها را خلق میکند. سپس تیم و همبنیانگذاران را بر روی استارتاپ میگمارد و آنها را حمایت میکند. استارتاپ استودیو چشمه ایدههایی است که خود، آنها را توسعه میدهد. بنابراین برخلاف شتابدهندهها، از ایده یا استارتاپی که قبلاً شکل گرفته است حمایت نمیکند. استارتاپ استودیوها به طور متوسط بین ۲۰ تا ۵۰ درصد (و در برخی موارد بیشتر) از سهام استارتاپها را در اختیار میگیرند.
- به طور پیاپی
استارتاپ استودیو با مجموعه ایده، تیم، استراتژی، تخصص و مالی، سالانه تعداد قابل توجهی استارتاپ خلق میکند و آنها را توسعه میدهد.
استارتاپ فکتوری
استارتاپ استودیوها، استارتاپ فکتوری یا کارخانه استارتاپ هم نامیده میشوند. این شباهت صنعتی تا حدی اهداف استارتاپ استودیو را نشان میدهد.
اهداف استارتاپ استودیو
- بهبود کیفیت خدمات
یکی از اهداف استارتاپ استودیو، تولید استارتاپهایی با برند ارزشمند و ارزش سهامی بالا در آینده است. استارتاپ استودیو به جای تعداد استارتاپها، کیفیت آنها را در نظر میگیرد. به همین خاطر بیشتر استارتاپ استودیوها سالانه بین ۳ تا ۵ استارتاپ را تولید میکنند.
- کاهش هزینه خدمات
با توجه به حمایت چندجانبه استارتاپ استودیو از استارتاپها، این مدل منابع زیادی مصرف میکند. البته این مدل باعث همافزایی بیشتر استارتاپها، هم در بخش بازاریابی (استارتاپهای یک استودیو با به اشتراکگذاری دادههای خود از بخشهای مختلف مشتریان، به بهبود بازاریابی یکدیگر کمک میکنند) و هم در بخش هزینهها (جمع تیمها، دانش و ابزارهای مختلف استارتاپ استودیو، هزینههای عملیاتی را کاهش میدهد) میشود.
بیلی چیسن (Billy Chasen)، همبنیانگذار بتاوُرک (Betaworks) و یکی از پیشگامان استارتاپ استودیو میگوید:
مردم میگویند: «آیا شما سرمایهگذار یا مرکز رشد (Incubator) هستید؟» ما هیچ یک از آنها نیستیم؛ بلکه هر دو آنها هستیم و با توجه به شرایط بر روی یکی از آنها تمرکز بیشتری میکنیم.
پیدایش استارتاپ استودیو
مدل استارتاپ استودیو اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط آیدیالَب (Idealab) – که به عنوان یک مرکز رشد شناخته میشد – استفاده شد. سپس در سال ۲۰۰۷، اولین استارتاپ استودیو، بتاوُرک، به معنای واقعی شکل گرفت که همزمان با عصر دیجیتال بود. همچنین در همین سال، راکت اینترنت (Rocket Internet) با رویکرد توسعه این مدل شکل گرفت؛ گرچه مدل آن کاملا تقلیدی بود. در کشور فرانسه نیز ایفاندرز (Efounders) از پیشگامان استارتاپ استودیو بود. در ادامه این روند، تعداد استارتاپ استودیوها از سال ۲۰۱۳ به طور قابل ملاحظهای افزایش داشته است.
استارتاپ استودیوهای فینتک تارا، طرح های مربوط به حوزه های مالی و فینتک را گردآوری و پرورش و تجاری سازی نموده و با تامین مالی از طریق بازارهای مالی ، آن را رشد و توسعه و به بلوغ رسانیده و سپس مالکیت آن را در اختیار عامه مردم قرار میدهند.
برخی از استارتاپهای در دست توسعه بدین شرح میباشند:
- استارتاپ کارت اعتباری تارا
- استارتاپ بازارچه مالی تارا
- استارتاپ بازاریابی مالی تارا
- استارتاپ معامله گری الگوریتمی تارا
- استارتاپ دیتاسنترهای مالی تارا
- استارتاپ نرم افزارهای کلان پردازشگری مالی تارا
- استارتاپ داده های مالی کلان تارا
- استارتاپ پردازشهای مهندسی ریسک تارا
- استارتاپ پردازشهای مهندسی هزینه تارا
- استارتاپ پردازشهای مهندسی ارزش تارا
- استارتاپ پردازشهای مهندسی مالی تارا
- استارتاپ پردازشهای هوش مالی تارا
- استارتاپ توسعه سرمایه های اجتماعی تارا
- استارتاپ توسعه سرمایه های انسانی تارا
- استارتاپ ابزارهای نوین بیمه تارا
- استارتاپ ابزارهای نوین بانکی تارا
- استارتاپ سامانه های مالی و حسابداری تارا
- استارتاپ سامانه های استاندارد حسابرسی تارا
- استارتاپ سامانه های خدمات مشتری های مالی تارا
- استارتاپ سامانه های مدیریت زنجیره تامین مالی تارا
- استارتاپ سامانه های مالی مدیریت منابع کلان تارا
برای این منظور، گروه مالی تارا در حال طراحی اوراق صکوک اجاره، به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال جهت پیاده سازی بزرگترین دیتا سنتر مالی بخش خصوصی کشور میباشد.
در صورت تمایل به همکاری یا داشتن نظرات ، انتقادات و پیشنهادات ، با ما در ارتباط باشید: